Information

"Tack för en rolig och omväxlande resa och din sköna stil!
Lelle och jag saknar redan vildcampingen. /Anna S"

Fler recensioner från tidigare resenärer och "Frågor och Svar" hittar du längre ned på detta dokument!
________________________________________________________________

OM ROUGH EXPEDITIONS SWEDEN
Med Rough Expeditions Sweden är du en expeditionsmedlem. Inte en charterresenär. Du följer med på en äventyrsresa där många ovanliga händelser blir din nya vardag. Vi kör många mil tillsammans och oftast genom ett flertal länder. Våra expeditioner handlar om att delta i ett reseäventyr som inte alltid är helt självklart på hur vi kommer fram till slutmålet.

Områdena vi kör igenom är högst varierande och det är synen, lukten, upplevelserna, maten och känslan av att vara där som är vår expedition. Oftast är det de oplanerade händelserna längs vägen som blir de bästa upplevelserna. Du kommer få upplevelser som den vanliga charterturisten aldrig någonsin kommer att få vara med om. Som deltagare i expeditionsresan följer du med under eget ansvar och på egen risk.

Vi grundplanerar våra äventyr och expeditioner i god tid före avresan. En del resor blir bokningsbara mer än 18 månader före avresan. 

RISKER! Rough Expeditions planerar inte resor genom områden där extrema sjukdomsrisker finns, där krig pågår, eller krigsrisken är påtaglig, eller där extrem terrorism pågår. Vi kan vid sådanna tillfällen bli tvugna att på kort varsel justera tänkt expedition för att inte utsätta oss för onödigt stora risker. Däremot så kör vi ibland genom länder som Svenska UD avråder ifrån att besöka. UDs rekommendationer ligger inte som en självklar grund och anledning till att vi inte kör vissa sträckor.  

___________________________________________________________
Några tankar från VD och projektledaren om våra resor.
Rough Expeditions resor är alltid mina egna drömresor som jag själv verkligen vill köra. Det är otroligt stimmulerande att få skapa en drömresa och sedan köra den. Vi kör inte "guidade turistresor" -det är för mig helt ointressant. Vi skall köra en intressant sträcka som i sig själv är fylld av spänning och äventyr att upptäcka.

Hur kör vi våra resor då?
Rent praktiskt. I början på våra expeditioner kör vi fler mil om dagen än vad vi gör i slutet på en expedition. Det är för att vi inte skall ha många mil kvar till slutdestinationen när det är få dagar kvar av expeditionen. Med andra ord blir det lugnare och lugnare tempo ju längre vi kört. Och vi säkrar samtidigt upp din hemfärd efter slutdestinationen.

Rough Expeditions har utsatta deadlines på platser/destinationer som skall vara passerade vid vissa datum. Ligger vi bra till fortsätter vi som planerat. Ligger vi efter i tid kompenserar vi det med längre körsträckor tills vi är ifatt igen enligt grovplaneringen.

--- IDAG SKALL VI -VI FÅR SE!!! ---
Vi kan planera, men vad som kommer hända vet vi inte riktigt. Dagsagendan sitter inte fastskruvad och flexibiliteten är stor. Äventyren vi möter är ofta oplanerade, speciellt om det är första gången vi kör en etapp. Fast hela resan är ju ett äventyr där en del händelser redan fanns i grundplaneringen av expeditionen. Det är också vi som är med på resan som skapar resans innehåll på plats. På morgonen när vi äter frukost vid lägret brukar vi prata igenom tänkt dagsetapp där vi diskuterar om vad som kan bli aktuellt för dagen. 

På morgonen vet vi oftast inte exakt vart vi skall slå vårt nattläger. Ska det bli en vildcamp eller finns det en camping som ser intressant ut. Det visar sig och brukar vara spännande att upptäcka. När det finns färska exotiska frukter och bär blir det lätt ett perfekt mellanmål. Om vi skall göra en grillkväll köper vi med maten längs vägarna. Ibland letar vi efter specifika platser som kanske någon av deltagare kände till och som vi vill besöka.

Vår erfarenhet är att de plötsliga och oväntade händelserna vi möter är oftast de mest uppskattade och de stora samtalsämnena kring lägerelden. 

Men, den här typen av resa passar inte alla personer.
Typ den vanliga "charterturisten" som jag kallar dem. De skall ha det som de brukar. Och de avskyr spontaniteten och tycker egentligen bara om de välplanerade händelserna. Allt annat tycker de är oplanerat. De vill veta vad som skall hända typ i morgon kl 15:00. Och skall ha restaurangmaten som den är hemma. Och de önskar en reseguide som skall informera dem om allt vi möter under resan. mm. mm.

Dessa "charterturister" funkar inte så bra på den här typen av resor, där egentligen det mesta handlar om frihetskänslan av att inte ha en alltför detaljplanerad agenda. Våra expeditionsresor går genom exotiska, ovanliga och spännande områden som är fulla av händelser i sin egen natur. Om man inte gillar den typen av resa så bör man inte följa med.

På vår hemsida framkommer det tydligt om vilken typ av resa vi kör. Det är därför viktigt att du som blivande deltagare på en resa läser all information som går att läsa om här på hemsidan. Om du gör det och gillar den typen av resor vi kör garanterar vi ett kanoonäventyr som du aldrig kommer glömma.

Jag själv är hundra procent passionerad av mina resor jag planerat och brinner av iver på att få köra dem. Jag vill därför att DU också brinner för expeditionen och samtidigt förstår att det i många delar är en oförutsägbar resa vi skall köra, och att det är en av poängerna med själva resan...    

När expeditionen är grundlagd och nyheten är klar för att släppas här på vår hemsida bjuder vi in dig som också gillar upplägget och vill följa med på den.  

Med vänliga hälsningar Tony LarZon
Med stora erfarenhet av expeditionsresor genom många länder.  

Fundera inte längre - Ring om du har frågor eller funderingar av något slag. Mobil 070-67 64 777.

____________________________________________________________

INGÅR I PRISET

Massor av äventyr. Spännande dagar och nätter. Oväntade händelser och ovanliga dagar. Nya vänner. Inspiration för nya resor. -Och hur mycket mer som helst...

Du får köra fyrhjulsdriven och väl expeditionsutrustad Land Rover Defender.
Inklusive bilservice och reparationer, diesel, bilskatter, bilförsäkringar, vägavgifter, broavgifter, tunnelavgifter, berspassavgifter, frukost och boendet i våra taktält, samt den dyra tullhandlingen carnet de passage. Angående avgifter för campingplatser och nationalparker, se separat resa.

-Och inte minst våra erfarenheter från alla våra tidigare expeditionsresor. 

Angående eventuella entréavgifter, djurreservat och nationalparker. I normalfallet tillkommer dessa avgifter. Se alltid respektive resa.

BOKNING

Du bokar din resa genom att först anmäla dig på hemsidan på den resan du önskar delta i. Sedan betalar in en handpenning (se specifik resa) till bankgironr: 386-8163 eller plusgironr: 503518-3.  När beloppet är på kontot postar ROUGH EXPEDITIONS SWEDEN ett reseavtal till dig. Avtalet skall återsändas påskrivet. Betald handpenning och återsänt avtal garanterar din plats. Du har efter det 7 dagars ångerrätt och får tillbaka dina pengar om du skulle ändra dig.

OBS) ångerveckan gäller ej bokningar där avresedagen är inom 90 dagar från bokningen, typ sistaminutenresor.

Det resterande beloppet skall i normala fall slutbetalas senast 90 dagar före avresan. (se specifik resa om när) antal dagar före avresan till samma kontonummer. Märk inbetalningarna med ditt namn och resa samt startdatum. 

Vi förbehåller oss rätten att göra justeringar och förändringar i tänkt reseväg om yttre omständigheter kan kräva det. Den politiska situationen i världen, krig, krigshot, terrorism och oväder kan göra att en färdväg måste justeras. Vår grundhållning är dock alltid att i möjligaste mån genomföra en planerad resa.  

BIL

Vi åker normalt 6 stycken i de 10 sittsiga bilarna. Två stycken sitter fram, två i mitten och två längst bak. Alla sitter bra i bilen och trängs inte. Märket är Landrover Defender 110 Diesel. Landrover Defender är i grunden en konstruktion från 1948, en bil med mindre bekvämlighet men med oanade resurser och mycket attityd! Så förbered dig på en riklig upplevelse...

Våra bilar är utrustade med GPS, nödsändare och satelittelefon. vinschar, spadar, sandstegar, reservdelar och tvårums expeditionstält på taken. Det finns 10,2 tums, uppfällbar takmonitor för DVD filmer. Alla sittplatserna är givetvis utrustade med säkerhetsbälte.

SLÄP

Terränggående samt utrustade med 3-bäddars -expeditionstält, sandstegar, kök med köksutrustning, gasol, diesel, mycket reservdelar till bil o släp. stolar, utrymme för personliga ägodelar mm.

BOENDE

Vi campar och vildcampar i våra taktält som är på bilen och släpet. Normal fördelning kan vara tre nätter vildcamping i det fria och en natt på en campingplats. Tälten på bilarna är av märket Howlingmoon. Storleken 4- mannatält. På vagnen har vi ett Gordigear tält för tre personer. Tälten är utrustade med 7 cm tjocka madrasser. Det finns också kraftiga tältsängar och exklusiva hängmattor att sova på under bar himmel.  Tillgång till dusch och tvättmöjligheter finns normalt då vi campar på campingplatser. På färjor i första hand vilstolar alt. 4-bäddshytter.

DET SOM EJ INGÅR I PRISET

Kostnader för visum, eventuella vaccineringar, fickpengar, personliga utgifter, mat/dryck, (lättare frukost ingår). Kostnader och dricks för oplanerade guider och eventuella bärare. Hotellnätter. Flygbiljetter eller transport till start eller från slutdestinationen. Specialkost. Angående reservat och nationalparker, se alltid specifik resa.

MAT

Vi äter vid gemensamma tider. Lättare frukost ingår samtliga dagar, typ mjölk och cornflakes. Önskar resenären komplettera sin frukost går det bra att själv köpa till matvaror och använda det befintliga köket, dock av praktiska skäl till ett ganska begränsat utrymme. Middag äts i första hand på enkla restauranger efter vägen eller ordnas på egen hand på vårt medföljande terrängkök. Köksutrustning samt gasol, mm, ingår och finns ombord på släpet. I släpet finns också reservmat, (typ: burkmat och nudlar). 

Angående resenärers specialkost och olika matvanor.
Då våra resor många gånger går genom flera länder med olika matkulturer kan vi inte ta hänsyn till olika behov av specialkost eller matvanor. När vi stannat för att äta mat på någon typ av restaurang är det resenärens eget ansvar att själv se till att den personen kan äta då vi andra äter. Vi kan inte styra vår reseagenda efter olika matbehov då denna sak kan vara näst intill omöjlig emmellanåt och försvåra hela matintaget för hela gruppen.

Resenärer som inte kan äta den mat som är tillgängligt på de platser vi stannat på bör därför vara förberedd med att alltid ha något enkelt med i bilen som kan ersätta den personens måltid. Detta gäller även de gånger då Rough Expeditions kan behöva ta fram reservmat av någon anledning.

Du som resenär har hela ansvaret för din egen mathållning. Rough Expeditions kan inte ta på sig ansvaret att deltagaren på resan äter den mat som är nödvändigt för att fungera i gruppen. Om du har speciella matbehov är matfrågan en viktig fråga att hantera innan du bokar dig på en resa.

FÄRDVÄG

Målet är att komma till planerad slutdestination i tid. Vi kör efter en grovt planerad grundagenda som har olika deadlines med platser som skall vara passerade vid olika datum. Om vi halkar efter i tid kan reseledaren planera in extra körnätter för att komma ifatt. Tänkt reseagenda är inte någon utfästelse på att den inte kan komma att justeras. Som resenär följer du med helt på eget ansvar och egen risk och du bör vara väldigt flexibel och samtidigt förstå att inga givna självklarheter finns på en expeditionsresa. Det finns många faktorer som kan förändra resans innehåll. Oväder, naturkatastrofer, transportproblem, terrorism, krigshot, korruption och ändrad världsbild mm. Osäkerheten är en del av spänningen som gör expeditionsresan så unik som den är.

VISUM

Ofta förekommer det ett krav på visum till flera av de länder vi besöker. Du som resenär har ansvaret att själv skaffa de visum som krävs för resan, samt hålla dig uppdaterad för eventuella förändringar som kan ske inför din expeditionsresa. Vi hjälper gärna till för att förenkla det för dig.

SLUTBETALNING AV RESAN
Senast nittio dagar före avresa skall slutbeloppet betalas. 

BOKA FLYGET 

Om du skall med på en expedition där slutdestinationen är utanför Sverige, och skall flyga därifrån. Vi rekommenderar dig att inte boka ditt flyg inom 24 timmar från ankomstdatumet. Tänk på att en expeditionsresa kan innehålla "Afrikanska händelser" som av olika anledningar gör oss försenade. (Hitintills har vi dock inte missat någon gång att vara i tid till slutdestinationen).

Papegoja ingår inte!

Observera att Rough Expeditions inte kör guidade turistresor där vi på förhand kan berätta om vad som skall hända. Däremot så planerar vi och kör ovanliga resesträckor där du får vara med och köra och upptäcka nya spännande platser och länder. Vi kör expeditionsresor i "direktsändning". Det betyder att många kända och ibland okända yttre faktorer är med och påverkar vårt äventyr. 

 ____________________________________________________________

 

Frågor & Svar - FAQ

Fråga 5:
Vilka kan åka med på era expeditioner?

Svar: Alla med normal hälsa och fysik, god bilvana samt ett glatt humör och rätt inställning till ett extremt resesätt. Vi kräver dock att samtliga resenärer är pålästa om vilken typ av resa de skall delta i. Och att de läst och förstått reseavtalet och skrivit under det. 

Fråga 6:
Är det farligt att åka med på era expeditioner?

Svar: Svår fråga att svara på. Nej, det är inte farligt, men det är inte som att åka mellan Göteborg och Stockholm. De expeditioner som vi tidigare aldrig kört, kan ha ett större riskinslag än de andra. Våra expeditioners färdledare använder sina erfarenheter och kunskaper från tidigare expeditioner för att genomföra expeditionerna på ett säkert sätt! Det finns dock inte några garantier för att farliga situationer ej kan uppstå. Därför måste du som expeditionsmedlem vara Införstådd med att du reser helt på eget ansvar.

Fråga 7:
Hur förbereder jag mig bäst angående visum, kläder och allt annat inför en resa med Rough Expeditions?

Svar: När du bokat dig på en resa kommer du av oss att få en checklista som hjälper dig med alla frågor om just din resa. 

Fråga 8:
Ni åker med rosa bilar, har ni något samröre med Rosabussarna?

Svar: Nej, vi har inget med dem att göra mer än att vi har samma grundfärg och sysslar med liknande resor. Rough handlar mer om små flexibla grupper där deltagaren själv mer kan påverka själva reserutten och samtidigt köra bilarna. Färgen råsa står internationellt för "gör något extremt och må bra". Färgen gör också att vi minskar risken för att omgivningen skall tro att vi är militärer, FN/UN-bil eller röda korset. Vilket kan vara bra att tydliggöra i vissa områden.

Fråga 9:
Vad händer om någon blir sjuk under resan?

Svar: Det beror på vad det är för sjuka vi har drabbats av. Vi har med en stor låda med första hjälpenutrustning och vanliga ej receptbelagda mediciner som kan användas vid behov. Den vanligaste sjukan brukar vara "endagarssjukan". Resenären får en spydag eller två och mår dåligt. Den typen av sjuka gör vi inte så mycket med mer än att den personen får vila lite extra den dagen. Eftersom denna typ av sjuka brukar kunna "smitta runt" i bilen några dagar kan vi inte ta hänsyn till den och stanna expeditionen av den anledningen. 

Blir sjukan långvarig kan vi bli tvungna att besöka ett sjukhus. Finns det en nära anhörig person med i bilen kommer den personen i första hand att få vara den sjuke personens hjälp tills vi kommer till sjukhuset, om inte det finns någon anhörig löser vi det självklart i gruppen ändå. Om sjukhusbesöket kräver övernattning och fortsatt sjukhusvård kan det medföra att den sjuke måste kontakta sitt försäkringsbolag och använda sin reseförsäkring för ändrad hemfärd och behöver flyga hem från närmaste flygplats. Om tiden på sjukhuset uppskattas ta flera dagar kan det leda till att vi måste ta beslutet att lämna personen på sjukhuset och fortsätta vår expedition för att övriga deltagare skall hinna med sina flyg hem efter expeditionsresans slut. 

Fråga 10:
Hur gammal kan man vara för att åka med på era expeditioner?

Svar: Vi har i dagsläget resenärer från 16 och 66 år. Män och kvinnor. Snittåldern är blandat men kan vara mellan 30-45 år. Tack vare de små grupperna blir vi väldigt flexibla.

Fråga 11:
Vad innebär det att vara Expeditionsmedlem?

Svar: Som expeditionsmedlem deltar du aktivt i det som händer. Du är med och kör bilen. Och hjälper till med det du kan och klarar av. Kör vi fast någonstans får du och hela gruppen hjälpa till att ta loss bilen etc. Ska vi grilla mat på det egna gasolköket delar du på sysslorna. Innan avresan kan du Googla dig fram längs vår resrutt. Ett pefekt sätt för att upptäcka nya avstickare längs vägen. Vi delas in i två grupper som ansvarar för upp/nedriggningen av taktälten. Du kan få vara med och planera nya framtida resmål.   

Fråga 12:
Hjälper Rough Expedition till att boka flygbiljetterna inför en resa?

Svar: Vi hjälper dig gärna att hitta de billigaste flygstolarna till de olika destinationerna. Men du själv bokar och betalar din flygresa.

Fråga 13:
Vi har ett företag som ger bonusar till våra bästa säljare. Kan vi ge en resa som present till någon anställd eller samarbetspartner?

Svar: Jag förstår din fråga. Att betala någon annans resa är helt ok. Det som krävs är att den berörda personen har läst all information om resan innan bokningen och att personen själv verkligen vill bli en deltagare på en resa och sedan skriver på reseavtalet. 

En expeditionsresa med Rough Expeditions är inte någon vanlig enkel semesterresa. Den kan vara tuff ibland. Speciellt för en person som inte själv valt att delta. En sådan person kan vid tuffa situationer få svårt med att ha rätt attityd inför expeditionsresan och de övriga deltagarna. Därför vill vi inte ha med någon person som fått en resa i vinst/bonus eller som födelsedags-present "Om" de själva inte aktivt valt att de skall delta på expeditionsresan och haft tid att mentalt förbereda sig för den.

Fråga 14:
Det står att ni bjuder på frukost på era resor. Hur gör ni med lunch, fika och kvällsmat? Vad gäller om någon resenär behöver specialkost?

Svar: Det stämmer att vi bjuder på enklare frukostar som flingor och långlifemjölk. 

Det finns många typer av specialkost och Rough Expeditions har valt att inte göra frågan för svår att hantera. Vill någon kompletera frukosten med egen mat är det OK. Utrymmet för extramaten finns i vagnen men är dock något begränsad. Kostnaderna för specialkosten står resenären själv för. 

Lunch, fika och kvällsmat ordnar vi själva under resan. Ofta blir det ett restaurangbesök av något slag eller så gör vi maten i vårt eget kök.

 

Saknar du en fråga kan du maila in den till oss så svarar vi dig via email. Skicka in din fråga till: info@rough.se

 ______________________________________________________________

R E C E N S I O N E R

ÄVENTYRSRESAN TILL AFRIKA okt 2015
Tack för superskön resa. Torgny Johnsson

Expedition Paris-Dakar och Östeuropa!
Jag har hitintills gjort två resor med Rough Expeditions. Resorna var helt unika. Båda med överraskningar och äventyr runt hörnen. Deras resor tycker jag är ett bra sätt att uppleva den inhemska kulturen och se människan långt utanför turistorterna. Och att äta den mat som befolkningen själva äter är intressant. Nu kan jag säga till mina vänner "jag har korsat sahara" -och det känns bra. När ny och lämplig resa dyker upp återkommer jag till er igen för nya reseäventyr. /Ola S 
 

Marocko offpist i sahara
Det blir bara superlativ från min sida om Rough och Tony. Jag följde med på en grym tur i Marocko med både berg och ökenupplevelser. Tack Tony. /Göran D
 

Istanbul-Teheran!
Detta är en resa jag väldigt ofta drömmer mig tillbaka till och som generear ett stort leende, lyckliga känslor och längtan tillbaka på en gång. Denna resa är på riktigt den bästa resa jag någonsin gjort. Jag har fått se platser och möta personer jag knappt inte ens sett i filmer och det kändes ofta som att jag befann mig i en film. Jag tänker tillbaka på den lilla byn Dereköseler där tiden har gått betydligt mer långsammare än här hemma. En liten "felkörning" i letandet efter en sovplats som slutade i en makisk byfest där byns två gamla gummor  inte ville lämna min sida många minuter under kvällen och områdets sheriff kom och ville se vilka vi var. Alla i bilen fnittrade av lycka när vi åkte därifrån dagen efter.

Jag drömmer mig också tillbaka till Georgiens helt makalösa vyer som fortfarande känns som jag bara drömt om och aldrig egentligen fått se i verkligheten. Jag skrattar fortfarande gott åt hur de lastade sina bilar både invändigt och utvändigt fulla med hö.

Och för att inte tala om Iran där vi körde genom ökenliknande landskap, över berg och genom djungelliknande dalar. Glömmer inte hur vi bokstavligen talat blev prejade av vägen av en herre som bara ville säga hej och välkomnade oss till Iran. Snacka om att vi blev förvånade och han var absolut inte ensam om att välkomna oss dit. Vi blev stoppade många gånger av den anledningen. Glömmer inte heller den kvällen vi sov brevid en äppelodling, för att det var de enda träd vi kunde hitta i närområdet, där vi kunde beskåda ett ordentligt oväder på olika håll och hur ägaren gav oss en kasse med världens godaste äpplen innan vi åkte dårifrån... /Erika A

Paris-Dakar 2010!
Vi bokade expeditionen redan 2009. I oktober 2010 blev äntligen vår resa av. För denna resa var ingen semester utan ett rent äventyr. Först genom ett vackert Europa med höga höjder som Andorra, slingrande vägar, stupande sluttningar och massor med kultur på nära håll. Vi var tre som startade äventyret från Sverige och mötte upp resten av truppen utanför Paris. På en sådan här resa finns det så mycket att uppleva och se att det tar lång tid att smälta alla intryck. Vi säger ofta: -kommer du ihåg då vi slog läger vid havet, eller då vi körde genom Väst sahara, eller när det regnade så mycket att vi fick köra en omväg över Rosso på vägen till Senegal...

Minnen för livet som våra barn och kommande generationer kommer att få ta del av... och kanske själva kommer att få möjligheten att uppleva. Om man åker ensam eller med några man känner spelar ingen roll, man får vänner för livet- det är givet :)  /Anna-Lena A

Expedition Trollstigen 2011
Skulle varmt rekommendera denna resa med fin natur, ren luft, och mycket annat. /Gisli Gudlaugsson 

Paris-Dakar 2009!
Det var med stor förväntan jag möttes av Tony utanför flygplatsen i Paris.
Äntligen på väg mot Dakar! Resan inleddes i kyla men blev allt varmare i takt med att vi närmade oss Gibraltar, efter non-stop körning från Paris. Direkt efter färjan till Tanger märktes stora kulturella skillnader. I snabb takt avverkade vi Marocko där nyår i Marrakech var en av höjdpunkterna. Mil lades till mil och de osannolikt stora sandvidderna i sahara är svåra att sätta ord på.

Att köra på natten med en stjärnhimmel som aldrig tar slut, varvat med snowboard i sanddynor tagna från film gjorde den bitvis monotona/meditativa bilkörningen fantastisk. En bit ner i Mauretanien slår det mig att bilåkning på det här sättet genom många länder med skiftande utvecklingsnivå är det närmaste en tidsmaskin man kan komma. /Stefan P  -Jag skall fundera på resan "Kolonnkörning till Afrika" våren 2015, verkar skitkul.

Expedition Dakar till Marrakech
Resan började egentligen månader innan själva avresedatumet, då jag efter bokningen började planera, förberedde mig mentalt och fysiskt i form av vaccinationer och köp av saker som skulle med i den lilla väskan. 

Vi landade i Dakar, Senegal den 13 januari 2010. Nu började ett äventyr jag aldrig kommer glömma. Efter lite pappersjobb som förklarade vilka vi var och vad vi skulle göra i landet, kom vi igenom tullen. Det var en ganska liten flygplats och vi kom ut i värmen på andra sidan. Minuter senare såg jag det fullpreppade ekipaget som det stod Rough Expeditions på, och klev in i bilen som stod och väntade.

Första dagen i Dakar åkte vi till Mauretaniens konsulat och fixade visum dit eftersom mitt ordinarie pass inte kommit tillbaka från ambassaden i Berlin, trots att det skickades iväg i god tid. Därefter körde vi ut till sjön lac rose och slog läger. Det blev en lugn dag på campingen med bad i havet och en kall öl vid poolen. 

Vi körde ned till hamnen och tog båten över till slavön Goreè strax utanför Dakar. Där såg vi de små rummen tillsammans med alla otäcka redskap och vapen som användes för att plåga människorna. I Bandia reservat turades vi om att sitta på taket samtidigt som vi åkte och såg alla möjliga vilda djur. Det bästa var ändå när vi stannade till i närheten av noshörningarna. Med guiden smög vi närmare och närmare noshörningarna och till slut var vi bara några meter ifrån dem. Vilken känsla det var, att vara så nära livs levande noshörningar. Efter en heldag med vilda djur begav vi oss till en fiskeby vid namn St Louis. Vi grillade mat på öppen eld lite senare på kvällen. 

Dagen därpå hade vi en skön vilodag, med fri rundvandring och egen tid att göra vad man ville såsom bada och sola mm. Några av oss bokade en fisketur tidigt på morgonen. Det blev en härlig dag på Senegalfloden tillsamans med lokala fiskare i deras båt. Sedan begav det sig mot gränsen till Mauretanien och vidare ut på savannen. Vi körde hela eftermiddagen till skymmningen föll, därefter slog vi läger vid en liten by, mitt ute på savannen. Tony pratade med byhövdingen och det skulle gå bra att göra det. Efter ett tag var allt lugnt i byn och vi kunde somna.

Dagen efter kom vi fram till Nouackchott, som är Mauretaniens huvudstad, och landets enda trafikljus finns där. I Nouadhibou fick vi se en massa gamla skepp som gått på grund, lite som en båtkyrkogård. När vi i Västsahara på väg in i TanTan gick remmen till generatorn/vattenpumpen sönder för att generatorn skar. Vi liftade in till TanTan i en gammal Mersa som gått en bra bit över 50 000 mil. Fick tag i en bergare som bogserade oss i 70 km hela vägen tillbaka, lyckades undvika en katastrof med mötande bil men slutade ändå med en liten krock. Allt löste sig till slut och vi kom alla oskadda till stan.  

Sedan blev det bergsbestigning, fast med bil. Upp på slingriga vägar med häftigare utsikt för varje meter. Gällde dock att tuta i varje kurva då vägen ibland bara räckte till för ett ekipage i taget. Det var mycket vacker natur uppe på bergen. Vi nådde Marrakech på kvällen där vi hittade en bra camping med pool och god mat och en öl eller två innan läggdags. Lunchen den sista dagen fick bli avslutningen där nyfunna vänner skilldes åt. Mellan den 15:e och 25:e januare reste vi 317 mil i Afrika. Hela resan var ett äventyr ända ut i fingerspetsen...

Jag stannade kvar ett par dagar extra efteråt, innan jag skulle flyga hem. Dessa dagar bjöd på alltifrån rakning hos barberare, nypressad juice på torget i Marrakech, ormar och shopping. Såg även ett stort får på en moppe som föraren hade klämt fast mellan sina ben, som körde genom stan.

Tack Tony för en ovanligt spännande resa och tack mig själv för att jag bokade resan, ett minne för livet. Och för alla er som funderar på om ni skall åka med, boka en resa och skaffa ett mål i livet, ett äventyr som garanterat blir många bra berättelser framför lägereldarna i framtiden. /Sebastian G
 

Afrika - Orienten till Sverige!
Jag fick möjligheten att åka med Rough genom Algeriet, Tunisien och Libyen i en rosa jeep med 6 st andra äventyrare och Mr: Rough Tony LarZon. Resan började för min del redan i Almeria i Spanien där vi tog båten över till Algeriet. Vi tog land och det var mycket spännande och de flesta människor var mycket vänliga. Poliser och byråkrati orsakade däremot lite problem. Vi fick stanna en massa gånger vid poliskontroller, åka till polisstationer, visa pass ca 54 gånger, osv. "Allt för vår egen säkerhet".

I en stad var vi tvugna att campa vid ett fängelse. Vi fick använda samma toaletter som grova brottslingar. Säkerheten var bra iaf. I Algeriet gillar man inte amerikaner och i en stad undrade innevånarna varifrån vi kommer, och när vi sa Sverige, sa de "bra att det inte var från USA" för då skulle vi blivit halshuggna. Vi fick träffa många mycket trevliga människor och se vackra ruiner och landskap. I Tunisien slappade vi ett par dagar och njöt av livet på ön Djerba. Vi besökte Star Wars filminspelningsplats, där Luke Skywalker hade sitt hem i film nr: 4. Underbar upplevelse! Fast det kan man inte säga om tornadon vi såg på nära håll när vi körde genom Tunisien. Tornadon var mycket kraftig och farlig. Tur att vi hann köra därifrån för tornadon tog med sig allt som var på sin väg.

I Libyen hade vi guide och poliseskort. Det kändes tryggt och bra fast vi tyckte att det var lugnt och trevligt i landet. Vi såg Tripolis många otroligt vackra antika romerska byggnader, fina byar och trevliga människor. För min del tog resan slut i Tripoli där jag planerat lämna gruppen och flög hem till Europa igen, till de stora askmålnen från Island som orsakade en del problem, men det är en annan historia! Jag håller koll på er sida för att se om det dyker upp något spännande att följa med på igen.  /Äventyraren Janne H

Sverige till Väst Afrika
Jag åkte med Rough från Sverige till Dakar hösten 2011. Det var med spänning som man lämnade Sverige för en 860 mil lång resa. Vid gränsövergången till Marocko kändes det att vi var på väg in i något nytt. Massvis av Marockaner ville bli vår gränsguid. Då gällde det att vara lugn och hitta rätt person, och det skötte vår reseledare Tony med bravur. Liksom allt annat, och med gott humör.

I Marrackech hade vi några vilodagar då ett par deltagare bara skulle dit, och hämta upp ett par nya. Det är fantastiskt vad lätt det är att lära känna nya personer när man åker ihop så tätt och campar tillsammans. På campingen i Marrakech låg jag och sov vid poolen i två nätter, "Härligt under en stjärnklar himmel".  

Så fortsatte resan ner mot Dakar. Genom Marocko med sitt bergiga landskap, genom Västsahara och Mauretanien med sina mer ökenliknande landskap, till Senegal. Hela tiden händer nya saker. Så trots att man åker så många mil , så blir det sällan någon slötid. Dessutom så är det naturligtvis väldigt stimulerande att själv få köra ekipaget i olika terränger. Det är lät att få kontakt med befolkningen. Många kommer fram och vill prata när dom ser oss. Ibland kan ddom bli för många. Dessutom träffar man andra äventyrara.

Vi träffade ett norskt par som åkte i eget ekipage, och de slog följe med oss en bra bit. På en natt-camp i Nouackshott mötte vi en ung tjej från Australien som gjorde en resa i Europa och Afrika som också slog följe med oss i vår bil då vi hade plats.

Några av dom starkaste minnena är när vi åt en måltid i en liten by i Senegal. Vi var sju personer som delade någon slags köttstuvning med ris till, tillagat över öppen eld i en liten bystuga/restaurang. Vi fick in maten i två kärl, och sedan var det bara att hugga in med varsin sked. Hur gott som helst, och alla mådde bara fint.

En annan var när vi badade i sjön Lac Rose, som var målgången på rallyt Paris-Dakar. Sjön är nästan lika salt som döda havet, så där guppade vi omkring som korkar. Toppen är också att köra 4-hjulsdrivet i sand, och på usla vägar. Efter allt man upplevt, från nyfikna och trevliga ortsbor, till påträngande försäljare, så blev ändå flygplatsen i Dakar en överraskning. Väldigt mycket folk, vakter för att släppa in oss i terminalen och många som ville hjälpa till.

Trots allt, så är det ett suveränt sätt att få uppleva främmande länder på. Det är en reseform som jag mycket gärna fortsätter med. Har tidigare åkt expeditionsresa 6 veckor i Indien. /Berndt-Erik B.

Sverige till Sahara i Marocko
Jag var med på en resa som gick mellan Sverige och Marocko. Var lite osäker från början på om jag verkligen skulle med. Men idag är jag glad att jag gjort den. Jag gillar att köra bil och att få köra Land Rover i olika terränger var kul. Landsvägskörningar längs Europas vägar gav tillfällen att se otroligt många platser som jag efteråt vill tillbaka till. Det blir många mil innan man når Afrika. Lite jobbigt ibland, men det blev aldrig långtråkigt, det händer ju saker hela tiden och man får se så otroligt mycket på resan. Stadskörningen i Marrakech var en intressant sak att studera, ojojoj vilken trafik. 

Under bergskörningen var det kul att sitta på bilens tak och njuta av den vackra utsikten och den sköna solen. När jag fick köra i sanden i sahara var det nog det roligaste jag gjort på länge, och betydligt svårare än jag trott. Som att åka "bergochdalbana" fast man kör själv. Jag kommer delta på fler resor i framtiden för jag gillar upplägget med en öppen och liksom en naturlig dagsagenda. Tack Tony för alla ovanliga och roliga reseminnen. Grattis till dig som bestämt dig för att följa med på en expedition :)  /Malin E.

Sverige till Iran
Ett intressant sätt att resa! För ett par år sen reste jag med Rough från Stockholm, via Östeuropa, Turkiet och Georgien till Teheran. Det var ett äventyr som lätt överträffar alla andra resor jag gjort. Det starkaste minnena är, konstigt nog kanske, de enkla, såsom kvällsmat på en kulle i Rumänien i skymningen, eller serpentinvägen vi åkte på längs den oerhört vackra Svartahavskusten. Samt människorna vi mötte!

När man reser långa sträckor med bil, sover i taktält och köper mat längs vägen får man en uppfattning av hur stor och spännande vår värld faktiskt är. Dessutom hinner man ha många intressanta diskussioner med sina medressenärer. Det här är ett sätt att resa som nog inte passar alla, men om man kan göra avkall på lite komfort under några veckor så finns det inget bättre! Jag kommer nog att resa med Rough igen! /Tobias S -Finland
  

Expedition Östeuropa
"Det där är INTE Moldaviens flagga". Utbrast någon i bilen när vi i ingenmansland närmade oss gränskontrollen och efter viss möda var inne i lilleputtlandet Transnistrien. Landet som är känt av få och besökt av ännu färre. För mig är det just detta som är tjusningen med Rough Expeditions resor. Det blir helt enkelt inte alltid som man tänkt sig. En dynamisk resa som tar dig till spännande platser som du inte ens visste att de fanns. Jag kommer absolut åka med på fler expeditioner. /Fredrik E.

Du som tidigare varit med på en expeditionsresa, skicka gärna din recension till info@rough.se  Vi ses /Rough Expeditions

___________________________________________________________

K U R I O S A

  • Känner du till att 75% av alla Land Rovers som är tillverkade sedan starten 1948 fortfarande fungerar? 
     
  • Visste du att sträckan Dakar/Senegal - Mali - Burkina Faso - Benin - Togo - Ghana - Elfenbenskusten - Liberia - Sierra Leone -  Guinea - Guinea Bissau - Gambia - Senegal/Dakar är på 896, 5 mil bilvägen?

  • Med en Land Rover kommer du alltid fram, kanske inte i samma skick som du åkte. 
  • Rough Expeditions har snart kört ca 20 000 mil äventyr och expeditionsresor. Vi har besökt 61 olika länder och har hitintills alltid kommit fram i tid till slutdestinationen. 

  • Rough Expeditions har till dax datum kört igenom och besökt följande länder: Estland, Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina, Transnistrien, Moldavien, Rumänien, Bulgarien, Tjeckien, Slovakien, Ungern, Schweitz, Lichtenstein, Österike, Slovenien, Serbien, Kroatien, Montenegro, Albanien, Grekland, Turkiet, Georgien, Armenien, Nagorno Karabah, Iran, Iraq, Jordanien, Syrien, Italien, Monaco, Frankrike, Tyskland, Danmark, Norge, Belgien, Luxemburg, Holland, Andorra, Spanien, Gibraltar, Portugal, Egypten, Libyen, Tunisien, Algeriet, Marocko, Västsahara, Mauretanien, Senegal, Gambia, Mali, Burkina Faso, Benin, Togo, Ghana, Elfenbenskusten, Liberia, Sierra Leone, Guinea och Guinea Bissau.
  • Visste du om att Rough Expeditions har åkt "bergningsbil" tre gånger?
    Första gången var 2010, då gick generatorn sönder ca två mil utanför TanTan i Västsahara. Vi blev bogserade av en fartglad bärgare och krockade med mötande bil. Bergningsbilen han om men den rosa Landrovern som följde efter i repet han aldrig om. Lite småskador och allt slutade lyckligt. Tre timmar senare var vi på gång igen. Andra gången var 2012, då rasade kopplingen mitt i en starkt trafikerad tunnel 100 km från Trabzon i Turkiet längs Svarta havet. Automatsystemet stängde av en fil i tunneln och polisen blev larmad. Vi blev 2-3 dagar försenade p.g.a. helgdagar. Tredje gången var 2013 mitt i saharas sanddynor i Marocko. Insprutningen lade av. Tack vare goda ökenkontakter kom bärgare och hämtade oss och det tog totalt ett dygn att fixa, vi passade samtidigt på att byta turbon också. Både insprutningen och turbon hade vi med bland reservdelarna. Från och med Expedition Paris-Dakar 2015 kommer vi själva kunna bogsera oss till närmaste verkstad om behovet kommer upp. Vi planerar då att köra med två fullt utrustade bilar. Olika stopp kan hända och normala oförutseda händelser finns med i tidsplaneringen inför en expeditionsresa. 
     
  • Land Rover Defender is always sick, but they never die.
     
  • Från nordvästra afrika till nordöstra afrika!
    Visste du att det är 942 mil bilvägen mellan Dakar i Västafrika och Aqaba på östra sidan av Sinaihalvön? Senegal - Mauretanien - Västsahara - Marocko - Algeriet - Tunisien - Libyen - Egypten och Sinai.

  • Visste du att Rough Expeditions har vält sin terrängvagn en gång. Det hände tidig vår 2011. Vi kom då ifrån Dakar i Senegal. Det var i Marocko på pistvägen mellan FoumZguid och Mhamid. Du som vet vad det handlar om "tar förmodligen av dig hatten" eller tycker vi var galna. I vilket fall funderar du nog på hur det gick att köra i sanddynorna, med vagnen? Vid den tiden hade jag inte så mycket erfarenhet som idag av att köra riktig sandkörning i sahara. Vi knäckte båda främre rambalkarna på vagnen. Vagnen välte under fart och studsade upp på hjulen igen. Detta skulle inte ha hänt idag med den kunskap vi har fått om sandkörning. Men sedan körde vi faktiskt flera mil i sanddynorna i låg hastighet med en vagn som såg ut som den skitit på sig. Att det gick att köra i den djupa sanden både upp och nedför sanddynorna är för mig fortfarande en gåta...  Men det gick! Och så kommer du också att känna när du själv kört de tunga Land Rover Defenders -ekipagen i saharas öknar...